Monday 28 April 2014

Badal / Upah Haji

 Assalamualaikum....

Alhamdulillah, masih lagi depanjangkan usia kita oleh Allah untuk kita mohon keampunan dariNya atas dosa-dosa kita yang lalu.. Juga untuk kita beribadah padanNya sebagai saham untuk kita ke sana...

Mungkin ada antara ahli keluarga kita, mak ayah kita yang dijemput pulang kepadaNya tanpa sempat untuk menunaikan rukun Islam yang ke 5. Juga, mungkin ada di antara mak ayah kita yang masih lagi ada, tapi tetap tak berupaya untuk ke sana.. Maka, kita sebagai anak, mungkin boleh menunaikan hak mereka itu dengan membuat upah haji untuk mereka. Semoga itu dinilai Allah sebagai salah satu cara untuk kita berbakti kepada ibu bapa kita.




Dalil Al-Quran:

"Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia(beribadat kepada Tuhannya-Allah)ialah baitullah yang di Mekah,yang berkat dan(dijadikan)petunjuk bagi umat manusia.Padanya ada tanda-tanda yang nyata (antaranya ialah)Maqam Nabi Ibrahim.Dan sesiapa yang masuk di dalamnya,aman dan tenteramlah dia.Dan mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah iaitu bagi mereka yang mampu mengadakan perjalanan ke Baitullah.Dan sesiapa yang mengingkarinya, maka sesungguhnya Allah maha kaya (tidak berhajat sesuatupun) dari sekalian makhluk."
                                                                                                   (Surah Ali Imran: 96-97)





Dalil as-sunnah:

Daripada Abu Hurairah r.a Nabi SAW bersabda: "Islam dibina atas lima perkara:
menakui bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad adalah utusan Allah,mendirikan solat,meneluarkan zakat,puasa pada bulan ramadhan dan menunaikan haji ke Baitullah bagi yang mampu melalukannya."
                                                                                           (Riwayat Bukhari dan Muslim)



    
    PAKEJ UNTUK BADAL HAJI

      * Satu Haji
      * Satu Umrah
      * Tahlil  
      * Khatam Quran 
      * Sijil
      * Cenderahati


              RM 1500 SEORANG

Boleh hubungi saya Efie Muhamad di 019-9890707 untuk maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment